fbpx

Botezul Domnului sau Boboteaza

boboteazaBotezul Domnului sau Boboteaza încheie ciclul sărbătorilor de iarnă.

05 Ianuarie 2014

12:00

Aceast─â zi de mare cinste bisericeasc─â ne aduce aminte de momentul ├«n care M├óntuitorul se duce la r├óul Iordan, unde Sf├óntul Ioan Botez─âtorul boteza oamenii cu ap─â, preg─âtindu-i pentru venirea Fiului lui Dumnezeu, propov─âduind tuturor poc─âin╚Ťa ╚Öi ├«ndreptarea vie╚Ťii, ├«ntorc├óndu-i cu fa╚Ťa sufletului spre Dumnezeu. Ajung├ónd Iisus la r├óu, Ioan Botez─âtorul ├Äl vede ╚Öi-L arat─â tuturor celor prezen╚Ťi:

Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii! Acesta este Cel despre Care eu spuneam: După mine vine un bărbat Care înaintea mea S-a plinit, fiindcă mai înainte de mine era.

Ioan I, 29-30

Smerindu-se pe Sine Hristos îi cere Botezătorului să-L boteze și pe El, dar nu pentru că ar fi avut vreun păcat, ci pentru a-L readuce pe Duhul Sfânt în lume, pentru redeschiderea izvoarelor harului dumnezeiesc. În timpul botezului se întâmplă o minune, cerurile deschizându-se, iar Duhul Sfânt se pogoară asupra Mântuitorului sub chipul unui porumbel, iar din înaltul cerului se aude vocea lui Dumnezeu-Tatăl care zice:

Acesta este Fiul Meu Cel iubit întru Care am binevoit!

Matei III, 17

Astfel ziua Botezului este ziua în care Hristos se descoperă lumii ca Fiu al lui Dumnezeu! Fapt pentru care praznicul Botezul Domnului mai este cunoscut și sub denumirile de Epifanie sau Teofanie, din limba greacă, care însemnează Arătarea sau Revelarea lui Dumnezeu.

În secolul al II-lea Sfântul Clement Alexandrinul este primul care amintește despre sărbătoarea Botezului Domnului. La începutul creștinismului Boboteaza era sărbătorită în aceeași zi cu cea a Nașterii Domnului. Abia din secolul al IV-lea se vor celebra separat, Nașterea Domnului în 25 Decembrie iar Botezul în 06 Ianuarie.

├Än ajunul Bobotezei (05 Ianuarie) ╚Öi ├«n ziua de Boboteaz─â (06 Ianuarie) se face Sfin╚Ťirea Mare a Apei sau Aghiasma Mare. Adic─â prin rug─âciuni este chemat Sf├óntul Duh s─â vin─â ╚Öi s─â sfin╚Ťeasc─â apa cu ÔÇ×lucrarea ce cur─â╚Ťitoare a TreimiiÔÇŁ (din slujba Aghiasmei Mari), dinainte preg─âtit─â. Cu aceast─â ap─â sfin╚Ťit─â preo╚Ťii vor sfin╚Ťi ╚Öi casele credincio╚Öilor, pentru a le feri de duhurile necurate ╚Öi de puterile cele malefice ale necuratului! Efectul purificator ╚Öi sfin╚Ťitor al Aghiasmei Mari, dar ╚Öi al Aghiasmei Mici, se cunoa╚Öte de mult timp, fapt pentru care, ╚Öi ast─âzi credincio╚Öii beau diminea╚Ťa, pe nem├óncate Ap─â Sfin╚Ťit─â, ap─â care se p─âstreaz─â nealterat─â tot timpul.

Troparul Botezului Domnului:

├Än Iordan botez├óndu-Te Tu, Doamne, ├«nchinarea Treimii s-a ar─âtat; c─â glasul P─ârintelui a m─ârturisit ┼óie, Fiu iubit pe Tine numindu-Te, ╚Öi Duhul ├«n chip de porumbel a adeverit ├«nt─ârirea Cuv├óntului. Cel ce Te-ai ar─âtat, Hristoase Dumnezeule, ┼či lumea ai luminat, slav─â ┼óie.

 

Pr. Gabriel Iakab