fbpx

Botezul Domnului sau Boboteaza

boboteazaBotezul Domnului sau Boboteaza încheie ciclul sărbătorilor de iarnă.

05 Ianuarie 2014

12:00

Această zi de mare cinste bisericească ne aduce aminte de momentul în care Mântuitorul se duce la râul Iordan, unde Sfântul Ioan Botezătorul boteza oamenii cu apă, pregătindu-i pentru venirea Fiului lui Dumnezeu, propovăduind tuturor pocăința și îndreptarea vieții, întorcându-i cu fața sufletului spre Dumnezeu. Ajungând Iisus la râu, Ioan Botezătorul Îl vede și-L arată tuturor celor prezenți:

Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii! Acesta este Cel despre Care eu spuneam: După mine vine un bărbat Care înaintea mea S-a plinit, fiindcă mai înainte de mine era.

Ioan I, 29-30

Smerindu-se pe Sine Hristos îi cere Botezătorului să-L boteze și pe El, dar nu pentru că ar fi avut vreun păcat, ci pentru a-L readuce pe Duhul Sfânt în lume, pentru redeschiderea izvoarelor harului dumnezeiesc. În timpul botezului se întâmplă o minune, cerurile deschizându-se, iar Duhul Sfânt se pogoară asupra Mântuitorului sub chipul unui porumbel, iar din înaltul cerului se aude vocea lui Dumnezeu-Tatăl care zice:

Acesta este Fiul Meu Cel iubit întru Care am binevoit!

Matei III, 17

Astfel ziua Botezului este ziua în care Hristos se descoperă lumii ca Fiu al lui Dumnezeu! Fapt pentru care praznicul Botezul Domnului mai este cunoscut și sub denumirile de Epifanie sau Teofanie, din limba greacă, care însemnează Arătarea sau Revelarea lui Dumnezeu.

În secolul al II-lea Sfântul Clement Alexandrinul este primul care amintește despre sărbătoarea Botezului Domnului. La începutul creștinismului Boboteaza era sărbătorită în aceeași zi cu cea a Nașterii Domnului. Abia din secolul al IV-lea se vor celebra separat, Nașterea Domnului în 25 Decembrie iar Botezul în 06 Ianuarie.

În ajunul Bobotezei (05 Ianuarie) și în ziua de Bobotează (06 Ianuarie) se face Sfințirea Mare a Apei sau Aghiasma Mare. Adică prin rugăciuni este chemat Sfântul Duh să vină și să sfințească apa cu „lucrarea ce curățitoare a Treimii” (din slujba Aghiasmei Mari), dinainte pregătită. Cu această apă sfințită preoții vor sfinți și casele credincioșilor, pentru a le feri de duhurile necurate și de puterile cele malefice ale necuratului! Efectul purificator și sfințitor al Aghiasmei Mari, dar și al Aghiasmei Mici, se cunoaște de mult timp, fapt pentru care, și astăzi credincioșii beau dimineața, pe nemâncate Apă Sfințită, apă care se păstrează nealterată tot timpul.

Troparul Botezului Domnului:

În Iordan botezându-Te Tu, Doamne, închinarea Treimii s-a arătat; că glasul Părintelui a mărturisit Ţie, Fiu iubit pe Tine numindu-Te, și Duhul în chip de porumbel a adeverit întărirea Cuvântului. Cel ce Te-ai arătat, Hristoase Dumnezeule, şi lumea ai luminat, slavă Ţie.

 

Pr. Gabriel Iakab

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *