fbpx

Noul Cod Fiscal încurcă calculele impozitelor pe clădiri

piața unirii oradeaOdată cu schimbarea anului se impun noi taxe. 

 

28 Ianuarie 2016

09:15

Odată finalizate calculele taxelor şi impozitelor locale datorate de orădeni, Primăria Municipiului le va transmite în cutia poştală tuturor contribuabililor deciziile de impunere. Cei care sesizează inadvertenţe se pot prezenta la ghişeele instituţiei pentru a-şi lămuri situaţia până la data de 31 Martie 2016.

Există, categoric, şi situaţii ciudate, produse de noul Cod Fiscal, pentru care Primăria Oradea nu are încă informaţiile necesare pentru a realiza calculele.

Este situația clădirilor mixte, al terenului ocupat de clădiri în unele situaţii speciale şi al clădirilor rezidențiale deținute de persoane juridice. De asemenea, în situţia clădirilor degradate, pentru care impozitul este majorat cu 100% printr-o Hotărâre de Consiliu Local, încărcarea în baza de date este abia acum în desfăşurare.

Persoanele fizice care au în proprietate clădiri nerezidențiale nu pot şti deocamdată cât au de plătit. Impozitul le este calculat, în prezent, prin aplicarea procentului de 2% asupra valorii impozabile calculate pentru clădiri rezidenţiale.

Pentru un calcul corect, autorităţile le cer celor ce se află în această situaţie să depună contractele de dobândire/ALF-urile (autorizații de luare în folosință) nu mai vechi de 5 ani sau rapoartele de evaluare. Termenul limită este tot 31 Martie. În acest fel, economiştii municipalității le vor recalcula impozitul prin aplicarea unui procent de 1% asupra valorii impozabile stabilite în documentele prezentate.

Tot până atunci, persoanele fizice care deţin în proprietate clădiri nerezidențiale și clădiri cu destinatie mixtă au și ei obligaţia să depună declarația de impunere şi documentele justificative. La fel şi persoanele juridice care dețin clădiri în proprietate. Cei care vor depune actele după această dată, vor plăti alte sume, în funcţie de recalcularea care se impune, începând cu 1 Iulie 2016.

Clădirile nerezidenţiale sunt considerate acele clădiri care sunt folosite pentru activități administrative, de agrement, comerciale, de cult,  de cultură, de educație, financiar bancare, industriale, de sănătate, sociale, sportive, turistice, de primire turistică, precum și activități similare indiferent de utilizare și/sau denumire şi cele unde se înregistrează sedii secundare și puncte de lucru.

Cei care doresc să beneficieze de bonificaţia acordată până la finele primului trimestru trebuie ca, după ce îşi depun documentele, să îşi verifice situaţia online dând click AICI 

 

Laura Luțai