fbpx

Stările emoționale, cum le gestionăm fluctuațiile și impactul asupra noastră?!

sursa: lovelace-media.imgix.net

sursa: lovelace-media.imgix.net

Zilele ne pot fi mai bune dacă învățăm să gestionăm emoțiile.

 

06 Noiembrie 2016

16:46

Uneori, putem trece de la o stare emoțională la alta, aparent fără vreun motiv particular. Ne simțim deodată triști sau irascibili, iar ceilalți parcă nu ne înțeleg. Sau noi, la rândul nostru, nu înțelegem schimbarea de stare a celor din jurul nostru.

Totuși, putem lucra cu noi, putem să ne cunoaștem mai bine și să ne îmbunătățim în anumite arii. Există câteva metode care ne pot ajuta să ne monitorizăm stările, să devenim mai conștienți de schimbări și cauze.

În primul rând, putem să ținem un jurnal, cu ajutorul căruia observăm frecvența, durata și intensitatea stărilor noastre.

Acest lucru ne ajută să ne cunoaștem mai bine, deoarece trăim, deseori, cu impresia că știm totul despre propria persoană. De exemplu, putem observa ce anume ne declanșează o anumită emoție sau stare și de ce. De asemenea, tehnica jurnalului este utilă deoarece ne permite să nu augmentăm sau să minimizăm importanța unei stări.

Un rol important, și deseori ignorat în managementul stărilor noastre emoționale, îl are sportul.  

Exercițiile fizice ne ajută să creștem nivelul de endorfine în corp, să reducem nivelul de stres într-un mod plăcut, să scădem anxietatea, și să fim mai concentrați pe momentul prezent. Sportul ne ajută să ne simțim mai bine în pielea noastră. Totuși, nu este recomandat să facem sport seara, deoarece ne poate afecta odihna peste noapte.

Somnul joacă un rol important în starea noastră de bine, deoarece lipsa acestuia contribuie la o stare de irascibiliate și tristețe, ne simțim absenți, iar starea noastră emoțională este, în general, mai puțin favorabilă.  

Dieta este un alt element care ne influențează starea de bine. Trebuie să fim atenți la consumul ridicat de zahăr, alcool sau cofeină. Acestea sunt elemente care ne fac stările să fluctueze foarte mult și la care trebuie să fim atenți pentru a le reduce treptat din alimentația noastră.    

În relație cu ceilalți, trebuie să știm că nu putem controla emoțiile altora, însă putem controla reacția noastră și putem încerca să comunicăm cât mai sănătos și eficient, fără să ne atribuim starea celuialt.

În momentul în care observăm că stările noastre se schimbă foarte des, fără vreun motiv, și ne afectează funcționarea zilnică, inclusiv relațiile cu ceilalți, putem apela la un specialist care să ne ajute să le identificăm și să lucrăm mai eficient cu noi.   

Este foarte util să conștientizăm că, în viață, nu putem trăi doar stări pozitive, deși avem tendința să fugim după ele că după un premiu, ci că este sănătos să trăim tot spectrul de stări emoționale, fiecare având un rol elementar în existența noastră. Suntem fiinţe complexe, nu ne definim prin stările noastre, le acceptăm și lucrăm cu toate.

 

Agneta Jakab