fbpx

Adolescentii: tinte vulnerabile ale publicitatii. Partea I

fata fara chipDemografic vorbind, adolescenţii reprezintă o piaţă extrem de mare pentru advertiseri, adică pentru cei care fac reclamă.

08 Februarie 2014

13:50

 

Ea ne invadează viaţa fie că urmărim un program la televizor, ascultăm radioul în maşină sau jucăm un joc pe smartphone. De la cosmetice, băuturi alcoolice şi răcoritoare până la ţigări şi haine, cea mai mare parte din produsele şi serviciile cărora li se face publicitate vizează şi adolescenţii. Şi au şi de ce: ei au acces la o sumă mare de bani şi tot ei sunt cei care cheltuiesc cel mai mult, aleatoriu sau impulsiv. Însă în spatele acestor clipuri şi imagini atrăgător concepute din reclame se află o strategie extrem de bine pusă la punct, studiată şi bine calculată, tehnici de persuasiune, ca să nu spunem manipulare, astfel încât să te determine să cumperi sau să dai vestea mai departe în reţeaua ta de prieteni.

Asta face bine publicităţii, dar unii psihologi sunt îngrijoraţi pentru că nu se iau în calcul unele efecte negative pe termen lung. Adolescenţii au nevoie de o identitate şi de un grup căruia să îi aparţină pentru a-şi construi o imagine de sine cât mai bună şi o personalitate cât mai puternică.

Miza reclamelor este exact această stare interioară fragilă pe care o exploatează prin mesaje subtile «dacă nu ai acest lucru nu eşti cool» sau «dacă nu arăţi aşa nu eşti atrăgător/atrăgătoare», iar imaginea unui anumit produs devine modelul cu care tinerii işi doresc să se identifice.

Nu e nimic rău în a arăta bine, a purta o haină la modă sau a avea un accesoriu «ultimul răcnet», dar când accentul cade pe imagine mai mult decat pe educaţie sau relaționarea cu ceilalţi, apare pericolul ca acel tânăr să devină un sclav al reclamelor şi a tot ceea ce reprezintă ele.

În consecință deschideți ochii și fiți atenți la ce vi se oferă. Fiecare dintre noi suntem la un moment dat victime ale publicității însă putem să ne „alegem” când să fim victimele companiilor de marketing.

 

Alina Filip

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *