fbpx

Mineralele necesare organismului: Calciul

calciu sursa foto prevention.comCu toții știm de importanța calciului, însă nu și toți îl avem în organism în cantități suficiente. 

 

15 Noiembrie 2014

14:40

Calciul este un macromineral care asigură transportul nutrienţilor spre organele interne.  Faimos pentru că se regăseşte în proporţie de 99% în dinţi şi oase, calciul susţine sistemul osos, sistemul imunitar, sistemul nervos, iar lista poate continua.

Calciul are o importanţă majoră pentru organism, deoarece îndeplinește următoarele roluri:

  • contribuie la funcţionarea sistemului nervos central
  • ajută la transportul fierului către membranele celulare
  • reglează activitatea inimii
  • întăreşte structura scheletului uman
  • fortifică sistemul imunitar
  • asigură buna funcţionare a muşchilor
  • previne cancerul
  • previne osteoporoza
  • atenuează durerile menstruale

Asigurarea cantităţii de calciu necesare organismului se face prin consumul de:

  • Lactate: brânză (tofu), iaurt, lapte
  • Verdeţuri: alge de mare
  • Oleaginoase: fistic, nuci (braziliene), seminţe de susan (mai ales susan negru), migdale, miez de cocos, semințele de floarea soarelui
  • Legume: spanac, varză, sparanghel, ștevie, broccoli, ceapă, sparanghel, fasole, semințe de chia, avocado, boabe de soia
  • Peşte: somon, sardine
  • Fructe: portocale, mure, smochine uscate, kiwi, caise uscate, prune uscate

Aportul optim de calciu variază în funcţie de vârstă. Un bebeluş are nevoie, în primele şase luni de viaţă, de doar 200 mg de calciu, în vreme ce persoanele de peste 51 de ani necesită 1200 mg. Variaţia de dozaj a calciului diferă de la individ la individ, întrucât atât carenţa (hipocalcemia), cât şi surplusul (hipercalcemia) pot cauza efecte grave asupra organismului.

Lipsa de calciu în organism duce la palpitaţii, ameţeli şi senzaţii de sufocare. De cele mai multe ori, carenţa de calciu apare ca urmare a consumului excesiv de băuturi gazoase, sare, alcool, cafea, zahăr, anticoncepţionale, laxative, dar posibili vinovaţi sunt şi stresul, sedentarismul şi lipsa Vitaminei D (stabilizează calciul în organism).

Opusul hipocalcemiei, surplusul de calciu este rezultatul hiperactivităţii tiroidiene, abuzului de suplimente şi a unor afecţiuni medicale. Hipercalcemia duce la formarea de pietre la rinichi, insuficienţă renală, aritmie şi afecţiuni ale sistemului nervos.

 

Gabriela Zaica