fbpx

Pregătirea organismului pentru efort, cheia succesului în antrenamentul fizic!

costică mureșan, evenimente oradea

sursa: 1zoom.net

Câteva recomandări de la un sportiv de performanță.

 

19 Februarie 2017

10:33

Încălzirea este un exercițiu lent și ritmic al unor grupe de mușchi mai mari și este realizată înaintea unei activități sportive. Pregătește corpul pentru exercițiul care urmează să-l desfășurați.

Întotdeauna, când veți începe un antrenament și veți da drumul la alergare sau la mobilitate articulară mai energică, pulsul va crește în timp ce sistemul cardio – respirator și cel cardio – vascular vor fi stimulate. Mușchii se vor contracta, iar batăile inimii, fluxul sângelui, ritmul respirator și debitul cardiac vor crește pentru a susține cererea crescută pentru oxigen. Sângele se mișcă mai repede prin artere și vene, și este dirijat către mușchii folosiți în acțiune.

În tot acest timp, temperatura sângelui crește, oxigenul este eliberat mai rapid, stimulând creșterea temperaturii mușchilor. Acest proces permite mușchilor să folosească glucoza și acizii grași pentru a arde calorii și a crea energie pentru exercițiu.

Aceste procese pregătesc corpul pentru o activitate la intensitate maximă. Ca și sportiv de performanță, pot să afirm că încălzirea are un rol extrem de important atât pentru un sportiv, cât și pentru o persoană care merge la sală/în aer liber cu scopul de a crește în masă musculară, pentru a pierde în greutate sau pentru a-și îmbunătăți condiția fizică.

Pentru a vă îmbunătăți performanțele, încălzirea trebuie realizată în mod organizat, astfel:

  1. Mers vioi (în cazul în care folosim banda de alergare), 2 – 3 minute
  2. Apoi, se va face trecerea la alergare ușoară, de 3 – 4 minute
  3. Ritmul de alergare trebuie să fie unul de intensitate ușoară
  4. Influențarea selectivă a aparatului locomotor aproximativ, 5 – 8 minute
  5. Vă recomand să vă concentrați asupra principalelor grupe musculare care vor fi implicate mai mult în antrenament
  6. După terminarea încălzirii, pulsul ar trebui să ajungă undeva la 100 – 120 de pulsații/minut

Beneficiile pregătirii organismului pentru efort:

  • Arderea eficientă a caloriilor prin creșterea temperaturii corpului
  • Produce contracții musculare mai rapide și mai puternice prin creșterea temperaturii mușchilor folosiți în timpul încălzirii. Un mușchi încălzit nu doar se contractă mai puternic, ci se și relaxează mai rapid. De asemenea, scade probabilitatea unei întinderi și a unei leziuni musculare
  • Îmbunătățește capacitatea de mișcare a articulațiilor
  • Poate îmbunătăți receptorii sistemului nervos central, având ca rezultat o mai bună conștiență kinestezică (poziția corpului) în timpul activității
  • Pregătește țesutul moale, inclusiv mușchii, pentru flexibilitatea necesară oricărei activități particulare
  • Permite o creștere graduală a cerințelor metabolice, îmbunătățind performanța cardio – respiratorie
  • Corpul crește producția de diverși hormoni responsabili cu reglarea producerii de energie. În timpul încălzirii, carbohidrații și acizii grași se transformă în energie, ceea ce vă va permite să vă antrenați o perioadă mai îndelungată
  • Vă pregătește mental. Încălzirea este și un moment potrivit pentru a te pregăti mental pentru un eveniment prin conștientizarea și concentrarea asupra momentului. Poate fi folosită vizualizarea pozitivă, care relaxează atletul și susține capacitatea de concentrare

Încălzirea este o parte crucială în performanță. Dacă este realizată corect, aceasta creează premisele pentru ca sportivul să își folosească toate abilitățile de care dispune la nivelul maxim de performață.

Așadar, țineți minte ca, înainte de orice antrenament, să faceți încălzirea. Activitatea va fi mult mai plăcută și veți evita accidentările (întinderi sau, mai grav, rupture musculare), care vă pot ține departe de exercițiile fizice o vreme.

 

Costică Marian

Antrenor Personal/Sportiv de performanță

costica marian