fbpx

Expoziţe personală Ioan Aurel Mureşan la Muzeul Ţării Crişurilor: „EROTIKONIA”

Eros, în culori calde.

 

18 Noiembrie 2019

10:00

 

Muzeul Ţării Crişurilor ne invită la vernisajul expoziției „Erotikonia”, a artistului plastic Ioan Aurel Mureșan, în care Eros este personajul principal, „întrupat” într-o serie de lucrări în care artistul „glisează între carnalitate și ideal, între voyeurism și diafan și ingenuu cu o ușurință de care doar marii artiști sunt capabili”, după cum îl caracterizează şi criticul de artă Aurel Chiriac.

Vernisajul va avea loc Marţi, 19 Noiembrie, ora 17:30, în sediul instituţiei muzeale. Expoziţia va fi prezentată de Ioan Moldovan, directorul Revistei „Familia”, şi de Aurel Chiriac, directorul Muzeului Ţării Crişurilor. Evenimentul se va consuma în acordurile trupei orădene de jazz „Cosmopolitan Vibe”, care va susţine câteva reprezentaţii artistice.

Ioan Aurel Mureşan s-a născut în 1956 la Ceanu Mare (jud. Cluj), a urmat studiile Liceului de Arte Plastice „Romulus Ladea” din Cluj-Napoca, după care a absolvit Institutul de Arte Plastice „Ion Andreescu” din Cluj-Napoca, specializarea Pictură, iar din 2005 a devenit doctor al Universităţii de Artă şi Design din Cluj-Napoca, unde activează
şi în prezent ca profesor universitar. Începând din 1981, anul debutului său artistic, a participat la 29 de expoziţii de grup în ţară şi străinătate, dintre care de remarcat sunt Bienala internaţională de artă Sao Paolo, Brazilia (1991) şi Expoziţia internaţională din Lisabona, Portugalia (1992). De-a lungul carierei sale artistice, a avut 9 expoziţii personale în România şi una la „Crescent Theatre” din Birmingham, Anglia (2002). Expoziţia „Erotikonia” este cea
de-a doua personală prezentă pe simezele Muzeului Ţării Crişurilor, după cea vernisată în 1997, la vechiul sediu al instituţiei muzeale, din Palatul Baroc.

Erotikonia este un ținut al imaginarului dominat de cei doi termeni care compun jocul semantic al titlului – duetul conceptual eros/ikon. Erosul ca energie magică universală este principiul vital al individuației, înțeleasă ca drum inițiatic al eu-lui individual către Sinele atotcuprinzător. (…) Forța imaginară a Erosului este atât de mare încât ea structurează aproape toate formele simbolice ale culturii. Cultura este eminamente un produs semiologic, un câmp al semnificației. Prin urmare, pictura însăși devine un limbaj semnificativ, iar imaginarul erotic oferă multiple deschideri către alteritate. Termenul eikon (icon) face trimitere către reprezentările mentale și cele material-picturale. Prin urmare, corpul feminin, ca eikon fundamental, se așează în centrul reprezentărilor, motivelor și formelor artistice.(…) În calitate de tipar imagistic, corpul feminin devine sursa unor desfășurări picturale recurente în istoria artelor, dar și de inedite manifestări și ipostazieri ale unei poetici personale. În cazul proiectului de față, vom vedea o desfășurare imagistică exuberantă, un spectacol vizual-spectacular al eternului feminin în congruență cu limbajul specific al picturii contemporane.

Expoziţia va fi deschisă publicului până în 02 Februarie 2020.